Is er nog nieuws? - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu Is er nog nieuws? - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

Is er nog nieuws?

Door: carmenghana

Blijf op de hoogte en volg carmen

16 November 2011 | Ghana, Nandom

Hallo allemaal,

Weer even geleden dat ik geschreven heb.Maar wil niet elke keer van die enge verhalen schrijven over vreslijke wonden etc. En ze blijven verschrikkelijk!1

Als je hier even bent,wordt het voor ons gewoon om hier ons ding te doen,te leven en een ritme te hebben.

Maar we genieten met volle teugen.
De dagen vliegen voobij.
De meiden hebben zich inmiddels laten opmeten en hun jurken zijn in de maak en die van Helen klaar. Het is een beauty geworden , een traditionle ghanese top met skirt. de stof kleurrijk met een bloemetje erbij,dus ook een beetje nederlands.Volgend weekend is er een groot festival in Nandom en dan moeten we op ons mooist zijn. De chief namelijk heeft ons uitgenodigd. we zijn allemaal erg benieuwd hoe het gaat worden.
Ook Mariek gaat voor traditioneel,dus lange rok met top. Het kost werkelijk niets om het telaten maken. 10 cedi en dan zit daar de rits,de voering bij.Waarschijnlijk laten we nog een cocktail/ galajurk maken.Hebben we voor kerst een mooie outfit. En we passen er dan nog in.We zijn hier inmiddels al wat kilootjes kwijt en het is maar de vraag of dat zo blijft als we thuis zijn. Marieke mag de eerste dag als ze thuis is 1 dag alles eten wat ze maar wilt. Helen wilt het liefst nog voor we vertrekken naar Mac donalds. We hebben al gegoogled en idd in Accra is een Mac en gewoon op het vliegveld.Wauw,dat wordt een big mac en een ijsje. Misschien niet verstandig voor we vliegen ,onze magen zijn niet zoveel meer gewend.
Hier koken we zelf. Hoewel we gisteren voor het eerst hier in de keuken rijst met kip hadden besteld. Even niet koken.Marieke vindt dat we het niet te vaak moeten doen ,omdat het koken zo leuk is en anders hebben we niets meer te doen hebben.En dan te bedenken dat Marieke ook hier niet kookt ,haha.

Vandaag hebben we een cursus gevolgd over malaria.Was erg interessant.Wij kennen malaria natuurlijk niet in ons land,maar hier blijft het een dodelijke ziekte,wanneer je hem te laat diagnostiseert. Het is waar ,het kan veel complicaties geven.Daarom gewoon goed dat je behandeld bij de symptomen,zonder dat je een bloedtest doet.
We moesten voor aanvang vragen beantwoorden en ook na de les.We hebben prima gescoord als blanke, 80-100 %. Dus we zijn een beetje trots op ons zelf.
En er zijn risicogroepen: kids onder 5 jaar,zwangere, HIV besmette mensen,de sickle cell disease ,de oudere en niet te vergeten wij blanken!!!
Vele zijn verbaas ,dat malaria bij ons niet voorkomt. "Hebben jullie geen muggen ?" Dat wel,maar niet die met een parasiet.
Het was leerzaam ,ook voor marieke als vroedvrouw. Een zwangere vraagt extra aandacht.
Het was een goed verzorgde dag ,voorzien van eten en drinken! En de topper ,was wel dat we nog geld toekregen. Meestal zijn er kosten als je bij ons workshops,cursussen volgt.Hier kregen we 15 cedi en ook alle manuals.
Een lange warme dag ( de ventilators deden het niet ),maar voldaan naar huis om te koken. Nee niet marieke, het was mijn dag vandaag.

tot zover weer,

liefs xxx carmen en de meiden

• 17 November 2011 - 09:18

Wilfried:

Hoi zusje,

Goed te lezen dat het allemaal zo goed gaat. En ja jullie blijven vrouwen he kleding shoppen althans laten maken. Zal er wel mooi uitzien. Doe voor mij maar een traditionle ghanese onderbroek haha.

Wij hebben er trouwens net een weekje in Agadir opzitten, vandaar ff ge reactie van me. Was heerlijk weekje. Geniet nog lekker van de laatste weken tijd gaat snel.

gr

Wilfried, Nathalie & Jelle

• 17 November 2011 - 10:30

Eliesbeth:

Hallo Carmen,
    Ook een berichtje van ons zusje. Dacht al dat alleen Marieke kon schrijven, dat zij voor de media is.
    Jullie komen hier nog gestudeerd terug.
    Hier gaat alles zijn gangetje, druk met sinterklaas surprises. Komen er ook nog nieuwe foto's?, Ben benieuwd naar de kunstwerken van Helen.
    Kunnen we ook een bestelling opgeven voor een nieuwe outfit?
    Ga nu me met het eten bemoeien hier, straks werken, bij ons is het druk, enkele overbedden van de week. Dus in Nederland veel baby's.
    Groetjes Eliesbeth en de rest

• 17 November 2011 - 10:30

Eliesbeth:

Hallo Carmen,
    Jullie komen hier nog gestudeerd terug.
    Kunnen we ook een bestelling opgeven voor een nieuwe outfit?
    Groetjes Eliesbeth en de rest

• 17 November 2011 - 11:41

Hanneke:

Hoi zus en de meiden,

Hier in Bavel is het druk. Volop met de badkamer bezig. Gisteren de vloer gestort dus volgende week weer opbouwen. En voor Kerst in ons eigen badje. We zijn al een aantal keren bij jou onder douche enzo geweest. Met Irma gaat het ook goed hoor. Nou geniet met zijn alle nog van de laatste week, de tijd gaat wel heel snel.

Groetjes Hanneke en Sander

• 17 November 2011 - 22:52

Pappa En Frieda:

Hoi Helen Marieke en Carmen .Heeft even geduurd van ons .Jullie beleven heel wat daar in Ghana. Jullie zullen ,als je terug komt in Nederland nog heel wat nieuws te vertellen hebben.
    Bij ons gaat het leven en werk ook zijn gangetje. Ben afgeiopen dinsdag nog geopereerd aan een dupitrain,nu de linkse hand.Moet nog even een tijdje herstellen,maar kan gelukkig met rechtse hand nog mijn verhaal tikken.
    Wij zijn erg trots van alle werk wat jullie daar doen. Ik bewonder vooral het creatieve schilderwerk en de verlossende bevallingen van Marieke en alle goede dingen voor de bewoners daar.Wij verlangen erg naar jullie terugkeer voor Kerstmis
    Vele groeten van Pappa en Frieda.

• 18 November 2011 - 08:13

Teun En Anke:

Hoi hoi Carmen en de andere meiden daar in Afrika. We zijn zelf net terug uit Afrika en daar waar Anke het Afrikavirus al in zich had, heb ik het nu ook. Een prachtig en mysterieus continent!

Ik zie jullie foto's nu overal om me heen, want ik ben even in het Elisabeth. De mooie jurken denk ik er graag bij. Nog heel veel kracht en plezier gewenst!

Liefs Teun

• 20 November 2011 - 12:59

Wiet:

lieve carmen en meiden,

Tjonge zo leer je nog eens wat toch! Wat interessant he dat je dat daar dan krijgt en zo goed "maakt' .
    geniet nog lekker daar, heb je nog een prive mail gestuurd!
    dikke kus wiet en haar mannen