Gewoon genieten in Nandom - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu Gewoon genieten in Nandom - Reisverslag uit Nandom, Ghana van carmen loon - WaarBenJij.nu

Gewoon genieten in Nandom

Door: carmenghana

Blijf op de hoogte en volg carmen

03 November 2011 | Ghana, Nandom

Al zijn het misschien geen spannende verhalen , gewoon genieten van Ghana.

Het is wel zo dat Helen hier het meeste werk verzet. Zij fietst elke dag naar haar school en terug.Wij lopen even naar het ziekenhuis.Dus niet echt excercise.Daarom moeten we elke dag naar het dorp om boodschappen te doen of gewoon om te fietsen. Een brood is altijd makkelijk in de diepvries.
Hele krijgt veel aanvragen om te schilderen. Agnes een verloskundige uit het dorp,heeft haar gevraagd haar clinic te voorzien van nieuwe informatie op de borden. Zo weten de mensen wat zij in haar clinic te bieden heeft. Agnes geeft ook les op de school hier aan de verloskundige in opleiding. Een pittige dame ,die ook in Wa de verloskundige praktijk heeft opgezet,de mensen heeft opgeleid en met een gerust hart ze daar hun werk laat doen.Moeder van 5 kids( oma van 3 kleinkinderen ) ,die op latere leeftijd weer is gaan studeren. Dat is zo knap hier van de vrouwen. Ze zorgen dat hun kids op hun plek zijn( studeren etc) en gaan dan weer voor hun eigen uitdaging.Ik bewonder Agnes zeer.

Ik ga elke dag naar mijn surgical ward en doe daar mijn wondverzorging. De wonden zijn inmens en helaas zal ik niet zien dat ze genezen zijn.Verbetering dat wel.Ben gestart met behandeling met honing ( ipv honeysoft).honing is bacteriedodend. Een artsdocent in het tropeninstituut,adviseert de vpk ,die naar de tropen gaan ,ook honing voor wonden te gebruiken. Ben nu 1 week bezig en zie gelukkig vooruitgang. Het grote voordeel ,dat er lokale honing is. Als het werkt,zal ik met de vpk uit de Uk overleggen.Zij zullen dan onderzoek doen ,om een goedkope procedure te starten,het hier te kunnen maken.
Het vraagt wel doorzettingsvermogen om te doen,want ze blijven in hun wondbehandleing star.Maar gelukkig heb ik sister Lucy,my sweet hart, die me steunt. Zij vindt het fijn om ook van mijn advies gebruik te maken.

Vandaag weer eens een operatie gekeken. Een vrouw,45 jaar, gevallen van ???( weten ze hier ook niet ).Maar in ieder geval hard,ze heeft haar nek gebroken.zag er op de foto's al niet goed uit.Een operatie is nodig om vast te stellen of het ruggemerg beschadigd is.Het bleek nog erger dan voorzien. Ze had breuken van maar liefst 3 nekwervels.En het ruggemerg doorgesneden. Dus zo veel mogelijk brokstukken uitnemen en weer sluiten. De neurochirurg, dokter Nicola, mag de familie het slechte nieuws brengen. Ze waren voorbereid( hadden al meerdere malen met hem gesproken),maar er blijft altijd hoop dat het meevalt. Niet dus.Over 2 weken zal ze naar huis gaan,na verwijderen hechtingen, als ze al niet eerder komt te overlijden.

Maar er zijn genoeg leuke dingen , die het compenseren. We genieten van de contacten met de mensen hier.
Hebben net na de boodschappen even een "biertje" gedronken met mensen van het ziekenhuis in de spot (de lokale bar ).

Tot zover weer,

liefs carmen,helen ,marieke

• 03 November 2011 - 21:11

Liesbeth Uit Breda:

Hai active vrouwen. Moergen kom ik terug hoor, ga nu naar bed. mare tof om alles zo te kunnen volgen hee. x en truste

• 05 November 2011 - 07:47

Leonne:

Heeeeeee!
    Wat super leuk om het te lezen!!!!
    Heel raar dat je dat nu van een andere kant leest. Bizar!!!!!!
    Geniet van alle mooi momenten!!!!!
    Veel liefs, Leonne

• 06 November 2011 - 12:27

Alfred En Francè:

Hoi carmen, en de meiden

leuk om jullie reisverslagen te lezen.
    Ook de foto`s laten zien wat jullie daar allemaal doen.
    Helen het schooltje ziet er leuk uit met de muurschilderingen van je !!
    Ga zo door dat brengt vrolijkheid bij de mensen !

• 06 November 2011 - 13:17

Carmen:

Lieve lezers,

Heel leuk om jullie reacties te lezen.
    Vooral blijven doorgaan!
    dan doen wij dat ook , :-)

liefs carmen x en de meiden